Wednesday, February 3, 2010

早上

看见一位五六十岁的老人
拿着一个咖啡杯
潜意识认为他一定是早晨散完步
买了杯香醇的咖啡
找个地方坐下
一边品尝咖啡 一边享受人生

然而
我亲眼看到的 深深地伤痛了我的心
他的确找了个地方坐下
然而从他的口袋里
掏出来的是一包泡面
杯里装的不是顶级咖啡
是一杯他要用来“煮面”的热水

顿时 我流泪了
我心疼那个老人
因为老人家 应该吃有营养 清淡 且容易消化的食物
但我挣扎了很久
却没有勇气把我之前买的早餐递给他

因为不是每个人都能接受人家的施舍或帮忙
人穷志不穷

顿时 我感触良多
伤心的当儿 也领悟了一些

身为子女的 对父母绝对要敬老尊贤 饮水思源
生活再怎么苦 也不能让含辛茹苦把你养大的父母 受一丁点的苦

身为学生的 切记 少壮不努力 老大徒伤悲
今天的付出和牺牲 是在为未来铺路

我很感恩
自己没有挨饿
有时吃泡面 是因为懒惰出去买食物
而不是生活所迫
自己比世界上很多人都过得很好了
物质上的享受不比三餐温饱来得重要


与大家共勉之
珍惜和感恩现在所拥有的
人比人 气死人

3 comments:

  1. xinying...i tink u shud really have a chat box larr~ this one so susah for me~haha
    anyway...
    nice blog..
    i went community service also saw many old folks..u cnt imagine they can even queue up since early in the morning at 4am..some of them even not convenient in walking already..
    they came so early just to wait for the free gifts for them at 9am..
    but when u look at them and smile at them..
    the moment they give them back their smiles..u will really feel happy lo..that's what i got from my community service..i feel happy when i noe they are happy to get their things..ha~

    ReplyDelete
  2. nice post. 外头有很多这样的、需要帮助的老人、小孩。一直都想为他们做些什么的念头。可是念头 remain 是念头,从来都没有踏出第一步去实践。有些惭愧 =(

    ReplyDelete
  3. =) i should pay attn to things around me.. nice post..

    ReplyDelete